Förstå framtiden först

Nyhet

Lyon – ett mecka för kollektivtrafiken

Lyon är en av Europas mest intressanta kollektivtrafikstäder. Här finns BRT, tunnelbana, tunnelbana med kuggstång (det är brant på sina ställen), trådbuss, vanlig buss, bergbana och spårvagn. Man använder alltså alla dessa system, i de olika situationer där respektive system passar bäst.

I slutet av maj 2016 åkte Trivector Traffic på studieresa till Lyon. Vi var 45 personer som under fyra dagar lärde oss mer om denna spännande stad – en av Europas mest intressanta kollektivtrafikstäder.

Vi åkte till Lyon också för att en av våra medarbetare, Lena Fredriksson, under flera år bott i staden, och kommer att flytta hem i höst för att trappa upp sitt engagemang i Trivector.

Tågresan ner tog ett dygn

Hälften av resenärerna valde att ta tåget hela vägen till Lyon. En resa som tog nästan ett dygn, nu när nattågen från Köpenhamn till kontinenten inte går längre. Vi fick istället stiga på nattåget i Hamburg, ett tåg som troligen kommer att läggas ner även det under nästa år när DB säger att man skall lägga ner all nattågstrafik.

App för transporter

Några av oss passade på att i Hamburg träffa Moovel, Daimlers tjänst och app för att ge information om alla former av trafik i en stad. Man hade just lanserat sig i Hamburg, och det går nu att i appen boka hyrbilar, kollektivtrafik, lånecyklar etc. Ett steg mot transport som tjänst med andra ord.

Cykeltunnel med konst

Nästa dag framme i Lyon gjorde vi en guidad cykeltur med elcyklar. Vi fick då bland annat cykla genom den nya 1,8 km långa cykeltunnel som förbinder olika delar av Lyon. Fint utsmyckad med ljud- och ljuskonst. I övrigt kan inte staden sägas vara en så fantastisk cykelstad, men man har sedan länge ett lånecykelsystem, faktiskt ett av de första i världen.

Flera olika kollektivtrafiksystem

Resten av dagen ägnades åt kollektivtrafiksystemet som är mycket imponerande. Det finns BRT, tunnelbana, tunnelbana med kuggstång (det är brant på sina ställen), trådbuss, vanlig buss, bergbana och spårvagn. Man använder alltså alla dessa system, i de olika situationer där respektive system passar bäst.

Nästa dag besökte vi regionen Grand Lyon, och fick ett intressant föredrag om hur man arbetar för ett hållbart transportsystem. Och en presentation av hur IT spelar en allt mer betydande roll i sammanhanget. Bland annat med appen Optymod Lyon, som är en app som liknar Moovel till stora delar.

Lånecyklar och elbilar

Efter besöket på Grand Lyon kollade vi in lånecykelsystemet Vélo’v som funnits sedan 2005. Vi besökte också elbilspoolen Bluely, som startats och ägs av en batteritillverkaren Bolloré Group. I systemet finns bland annat en egenutvecklad elbil, och hela it-systemet för att gå med, boka, förboka lämningsplats etc är mycket imponerande.

Sista dagen ägnades åt besök på platsen för ett av Lyons stora utvecklingsområden, infrastrukturprojektet Confluence, där man bland annat byggt en helt ny bro över Rhône endast för gröna färdmedel. Men trots detta hade man inte någon progressiv plan för hur man skall klara parkeringen i detta mycket stora område.

Nattåget hem

Efter en sista förmiddag med diskussioner om innovationer i vårt företag, var vi ett tappert gäng på 11 personer som tog tåget tillbaka till Sverige. Det blev tid för en trevlig middag på järnvägsrestaurangen i Basel innan vi steg på nattåget mot Hamburg.

Lyon kan rekommenderas för den som vill studera hur kollektivtrafik kan användas på ett effektivt sätt, med olika sorters färdmedel. Dessutom är man långt framme när det gäller användning av IT i trafiken. Hör av er till oss om ni vill veta mer.

Christer Ljungberg

 

Läs också om den nya spårvägen i Besançon.