Parkering

    Parkering för en attraktiv stad

    Smart och effektiv planering och reglering av parkering är en av nycklarna för att lyckas åstadkomma en tät och attraktiv stad.

    Cykelstället är en knutpunkt för cyklister i Umeå. Foto: Mikael Sjöberg.

    Cykelstället är en knutpunkt för cyklister i Umeå. Foto: Mikael Sjöberg.

     

    Planering av parkering är ett av de mest kraftfulla verktygen en kommun har för att påverka människors resmönster och val av färdmedel. Vi kan hjälpa till att utreda hur mycket, var, och till vilket pris parkering ska finnas i er stad, ert fastighetsbolag eller ert exploateringsprojekt, samt hur den kan kompletteras med andra tjänster och åtgärder.

    Olika förutsättningar kräver olika lösningar

    Vi har länge arbetat med parkering utifrån stora och små kommuners, fastighetsutvecklares och fastighetsägares perspektiv och förutsättningar. Detta gör att vi är väl medvetna om vilka utmaningar och möjligheter planering och reglering av parkering för med sig kopplat till hållbart resande, tillgänglighet, förtätning, ekonomi, centrumhandel och stadsutveckling.

    Parkeringsstrategier, parkeringsnorm, flexibla parkeringstal

    Vi hjälper våra kunder med utredningar från planeringsskedet till dess att parkeringsplatsen används, detta gör vi bland annat genom att:

    • Ta fram parkeringsstrategier, -planer och -policyer.
    • Beräkna parkeringsnorm för cykel och bil innehållande exempelvis acceptabla gångavstånd, tidsreglering, zonindelning och parkeringstal
    • Ta fram parkerings- och mobilitetsutredningar i detaljplan- och bygglovsprocesser
    • Ta fram mobilitetslösningar i allmännyttan
    • Ta fram gröna resplaner inför detaljplan och markanvisning
    • Utreda parkeringsekonomi och åtgärder för att nå kostnadstäckning
    • Göra beläggningsstudier och utvärdera befintlig parkering.
    • Beräkna samnyttjandepotential.
    • Utreda parkeringsköp och lösningar för samlad parkering.
    • Utreda och ge förslag på hur er parkeringsorganisation kan utformas.

    Forskningsprojektet MoBo III

    MoBo III är ett forskningsprojekt där man studerar möjligheten att omvandla parkeringsgarage till bostadkvarter planerat för kombinerad mobilitet. Som testbädd används området Rissne i Sundbyberg. Tidigare etapp av MoBo har tittat på nyproduktion, där en ny byggnadsutformning för mobilitetstjänster tagits fram till byggklara ritningar. Denna etapp breddar fokus till områdesnivå och befintligt bostadsbestånd för en större skalbarhet.

    Parkeringsstrategier, planer och policyer

    Trivector har hjälpt flera kommuner med framtagande av strategier, planer och policys för parkering, t ex Göterborg, Uppsala, Enköping, Danderyd, Borås, Höganäs, Åkersberga, Eskilstuna, Uddevalla, Falköping, Bollnäs, Umeå, Lidköping, Järfälla och Trelleborg.

    Parkerings- och mobilitetsutredningar i detaljplan- och bygglovsprocesser

    I stadsplaneringen har kommuner ofta hanterat bilparkering som ett givet behov som ska tillgodoses av fastighetsutvecklaren. Detta synsätt är under förändring och många kommuner moderniserar sina parkeringsnormer. De blir generellt mer flexibla, där införande av andra typer av åtgärder kan resultera i sänkta krav på antal bilparkeringsplatser. Detta ger möjlighet att anpassa bilparkeringstal till det specifika exploateringsprojektet, vilket ofta kan ge positiva effekter på markutnyttjande, projektekonomi och förutsättningarna för hållbart resande. Vi hjälper kunder med parkerings- och mobilitetsutredningar för att ta fram anpassade bilparkeringstal för både exploateringsprojekt och vid förändringar inom befintligt bostadsbestånd.

    Mobilitetslösningar i allmännyttan

    Allmännyttan och offentliga bostadsbolag som hyr ut bostäder jobbar hårt med hållbarhet och klimat. Allt fler uppmärksammar också transporter och mobilitet som ett område där man som hyresvärd kan göra stor skillnad. Men det kan vara knepigt att veta hur man kommer igång, vilka åtgärder som ger både kundvärde och klimatnytta? Vi har flera bolag inom allmännyttan som kunder och samarbetspartners. Vårt kunnande hjälper dem att utveckla bra och hållbara mobilitetslösningar för sina hyresgäster, både i nyproduktion och befintligt bestånd.

    Gröna resplaner inför detaljplan och markanvisning

    Inför detaljplan eller markanvisning ställs i vissa fall krav på att byggaktören ska ta fram en grön resplan. Resplanens syfte kan vara att redovisa mål för det hållbara resandet, fastställa ett parkeringstal samt redovisa vilka åtgärder som genomförs för att nå det uppsatta målet och parkeringstalet. Vi har lång erfarenhet av att ta fram gröna resplaner för olika stadsutvecklingsprojekt för att lösa mobiliteten och parkeringsbehovet för bostäder och verksamheter inom fastigheten på ett mer hållbart sätt.

    Parkeringsuppdrag vi arbetat med de senaste åren

    Trivector genomför årligen ett stort antal uppdrag kopplat till parkering. Nedan visas några exempel:

    Gå en kurs om parkering

    Vi håller löpande parkeringsutbildningar för kommuner och fastighetsutvecklare.

    Kontakta oss

    Vill du veta mer? Hör gärna av dig till

    Rasmus Sundberg

    Konsult hållbara transporter

    rasmus.sundberg@trivector.se

    010-456 56 45

    Läs mer om Rasmus

    Johan Kerttu

    Konsult hållbara transporter

    johan.kerttu@trivector.se

    010-456 56 18