Trafik- och mobilitetsplaner

    Transportlösningar för en hållbar statsutveckling

    Vi hjälper våra kunder med trafikutredningar och mobilitetsplaner, omvandla trafikleder till stadsgator, utveckla mobilitetshubbar samt stärka ortsutveckling och centrumutveckling. Tillsammans med våra kunder förbättrar vi förutsättningarna för levande stadskärnor och en vardag med mer aktiv mobilitet.

    trafik- och mobilitetsplaner

    Majoriteten av alla resor och transporter har sin start eller slutpunkt i staden. Det är i staden transporternas konsekvenser blir som mest märkbara, men det är även här som flera av de hållbara lösningarna finns inom räckhåll.

    Trafik- och mobilitetsplaner

    Vi hjälper våra kunder med trafikutredningar under olika skeden av planeringsprocessen. Vi gör det bland annat genom att ta fram trafikplaner eller mobilitetsplaner som visar vilka åtgärder som krävs för att nå uppsatta mål, vilka konsekvenser det ger och hur kommunens strategier ska fungera i praktiken.

    Exempel: Strategi och handlingsplan för mobilitet i Ulleråker i Uppsala, ett av Sveriges största stadsutvecklingsprojekt.

    Omvandling av trafikleder till stadsgator

    Genom att omvandla trafikleder till stadsgator skapas möjligheter för gatan att rymma fler funktioner som främjar stadsliv och miljön. Samtidigt blir de hållbara transportslagen mer konkurrenskraftiga gentemot biltrafiken.
    Exempel: Trafikutredning för Väg 503 genom centrala Umeå

    Mobilitetshubbar, mobilitetshus och bilfritt boende

    Genom att utveckla mobilitetshubbar eller mobilitetshus kan antalet bilar per hushåll, liksom behovet av parkering i ett kvarter eller en stadsdel reduceras. Rätt utformat kan mobilitetstjänsterna både minska behovet och skälen till att äga egen bil, både i fastigheten och i stadsdelen. Vi kan hjälpa till att utveckla koncept och mobilitetstjänster för mobilitetshubbar, mobilitetshus och bilfritt boende.
    Exempel: Mobilitetstjänsterna i BRF Viva (årets miljöbyggnad 2019)

    Ortsutveckling och centrumutveckling

    Det finns en tydlig koppling mellan planeringen av infrastruktur, kollektivtrafik och ortsutveckling. Flera åtgärder kan genomföras på lokal nivå för att stärka stadskärnan eller det stationsnära läget och samtidigt öka det hållbara resandet.
    Exempel: Studie av ortsutvecklingen för åtta utvalda stationsorter längs Skånebanan och delar av Blekinge kustbana på uppdrag åt Region Skåne

    Vi är preferd partner i Svenska stadskärnor och sitter även i deras forskarråd.

    Svenska stadskärnor logga

    Planering för rörelserikedom och aktiv mobilitet

    Genom att planera om stadens stads- och gaturum kan vi förbättra förutsättningarna för ett rörelserikt vardagsliv. Det ger många fördelar:

    • bättre hälsa
    • minskad användning av fossila bränslen
    • mindre trafikträngsel
    • bättre luftkvalitet
    • mindre buller

    Vi har kunskap om vilka kriterier som behöver uppfyllas på olika nivåer av den kommunala planeringen, från översiktsplanen ner till detaljplan och utformning av enstaka kvarter och gator, för att stödja ett rörelserikt vardagsliv. Trivector är bl a projektledare för innovationsprojektet Bikeable city – modell för stadsområdesutveckling för aktiv transport och vardagsmotion. Läs mer om vårt arbete inom aktiv mobilitet.

    Trivector stödjer även Generation Pep.

    Referenser

    pdf

    Projektbeskrivning Väg 503 Umeå_200303

    2020-03-19
    Rapporter

    Kontakta oss

    Vill du veta mer? Hör gärna av dig till

    Malin Gibrand

    Affärsområdesansvarig Stadsutveckling

    malin.gibrand@trivector.se

    010-456 56 72