Alla verksamheter bedriver någon form av hållbarhetsarbete. Angreppssättet kan vara allt ifrån trevande och pliktskyldigt till strukturerat och ambitiöst. Men även då hållbarhetsarbetet bedrivs systematiskt finns risken att det sker vid sidan om kärnverksamheten och därmed får en begränsad påverkan i praktiken.
Hållbarhet är affärskritiskt
Hållbarhetsarbetet behöver ta utgångspunkt i kundens behov och verksamhetens påverkan i samhället. Men för att göra verklig skillnad behöver hållbarhetsarbetet integreras i ledningsarbetet och omsättas så att det får påverkan på den operativa vardagen. Att arbeta systematiskt och processbaserat med hållbarhet skapar värde för era kunder samtidigt som det minskar er negativa miljömässiga och sociala påverkan.
Kritiska framgångsfaktorer
Integrera i affärsmodellen – koppla hållbarhetsarbetet till verksamhetens affärsmodell/uppdrag
Stödjande struktur – skapa roller, ledningssystem, processer och forum som stödjer hållbarhetsarbetet
Fokus på det viktiga – det som gör skillnad på riktigt får inte nedprioriteras för att det är svårt
Utifrån ert nuläge hjälper vi er verksamhet hela vägen från vision via strategi och verksamhetsplan till implementation och utbildning. Vi kan agera både projektledare och projektstöd och vi är vana föreläsare och att leda workshops. Antingen om du ansvarar för hållbar verksamhetsutveckling eller om du är hållbarhetschef så kan vi erbjuda coaching och utbildning för att du ska lyckas i din roll.