En bra process som verkligen används, det kan vara skillnaden mellan effektivt värdeskapande och en kaotisk fixarvardag.
Många organisationer fastnar i processkartläggning och uppbyggnad av processdokumentation. Steget från karta, workshopar och de få entusiasternas processarbete till implementerad lösning och allas delaktighet tas aldrig fullt ut. Men nytta kommer av användning. Och när användning och verksamhetsnytta är målet så hamnar linjechefer och medarbetare i fokus. Det är processanvändarna som gör skillnad i det långa loppet, med stöd av processägare och processledare.
Kritiska framgångsfaktorer
Kundorientering – allt framgångsrikt processarbete utgår från kunder, intressenter och deras behov
Engagemang – alla roller och aktörer involveras och ges chans att förstå
Enkelhet – fokus på verksamhetsnytta och praktiskt fungerande lösningar
Vi hjälper dig hela vägen fram till implementerad process
Trivector hjälper verksamheter att ta sig hela vägen fram till implementerad och använd process. Det kan innebära allt från att definiera och kartlägga processer, göra kund- och intressentanalys, utveckla mätsystem med mera fram till fullt användbar och accepterad process. Din verksamhets specifika startläge och förutsättningar avgör vad som behöver göras och på vilket sätt.
Till vårt grundrecept hör att konsekvent hålla fast vid processynsättet, i varje läge tänka kund och att engagera linjechefer och medarbetare. Processer är värdeskapande strukturer av strategisk vikt. Det hindrar inte att arbetet med dem kan göras enkelt, roligt och engagerande. En fungerande process ger det stöd som behövs, den gör det möjligt och enkelt att göra ett bra jobb.