Styra och leda verksamheten

    Styra och leda verksamheten med hjälp av processer

    Ledning av verksamhetens processer – en snabb och effektiv koppling mellan strategi och operativ vardag

    Använd processer för att tydliggöra värdeskapandet och driva rätt beteenden

    Att som grupp styra något som inte är gemensamt förstått är inte lätt. När processerna inte finns beskrivna på ett sätt som är relevant för ledningsgruppen så tvingas man fortsätta att ha organisationsschemat som utgångspunkt. De oönskade effekterna riskerar då bli större än de önskade. Förstärkt avdelningstänk, mätning som driver fel beteende, budgetering som ger internpolitik och en ledningsgrupp som har svårt att verkligen påverka verksamheten – alla är typiska symptom på att man inte lyckats frigöra sig från ett föråldrat funktionellt tänkande. Framgångsrika verksamheter använder processer för att tydliggöra värdeskapandet och driva rätt beteenden. Via processarkitekturen får man en snabb och effektiv väg från strategi till operativ vardag.

    Huvudprocesskartan tydliggör era processer

    Vi hjälper organisationer att beskriva systemet av verksamhetens processer på ett sätt som gynnar ledningsgruppens ambition att styra verksamheten. Vi utgår ifrån gällande strategi och verksamhetsidé när vi tillsammans med ledningsgruppen fastställer processerna, deras karaktär och hur de hänger samman. Resultatet visas i form av en huvudprocesskarta som tydliggör de processer som behövs för att realisera verksamhetsidén och uppnå er strategi.

    Med huvudprocesskartan som utgångspunkt kan styrbarheten förbättras. Trivector har erfarenheten och metoderna för att via processerna operationalisera strategin och att utveckla relevanta mät- och belöningssystem som stödjer utvecklingen.

    Kritiska framgångsfaktorer vid framtagning av huvudprocesskartor

    Strategibaserat – huvudprocesser som speglar värdeskapandet och vad som särskiljer det

    Aktiv ledning – engagemang är bra, lägg till uppkavlade armar och det blir bättre

    Operationalisering – med huvudprocesskartan som bas tas de steg som krävs för att koppla den till operativ vardag

    Ledningsprocesser med processperspektiv

    För att kunna styra och leda verksamheten med hjälp av processer måste ledningsprocesserna vanligen förändras. De flesta ledningsprocesser tar idag helt sin utgångspunkt i funktionellt tänkande vilket gör det svårt för ledningen att i praktiken påverka och styra verksamheten. Genom att skapa forum och ledningsprocesser som inkluderar ett processperspektiv får man nya och effektiva verktyg för att styra verksamheten. Ledningsarbetet blir då såväl effektivare som enklare och roligare.

    Vanliga tjänster

    Huvudprocesskartor

    Utveckla och analysera huvudprocesskartor

    Ledningsprinciper

    Utveckla ledningsprinciper & ansvar för huvudprocesser

    Ledningsprocesser

    Utveckla ledningsprocesser och införa processtänkande i dem

    Processtrategier

    Utveckla processtrategier

    Operationalisera strategin

    Operationalisera strategin via processerna

    Strategiträd

    Skapa målnedbrytning och operationalisering av strategi via strategiträd

    Mätsystem

    Utveckla verksamhetsmätsystem

    Utbilda och coacha ledningen

    Utbilda och coacha ledningen i processbaserad styrning

    Kontakta oss

    Kontakta oss så berättar vi mer om hur vi kan hjälpa dig att styra och leda verksamheten med hjälp av processer.

    Mikael Elvander

    Vice vd, Trivector LogiQ

    mikael.elvander@trivector.se

    010-456 57 88

    Referenser

    pdf

    Eson Pac: Identitetsbyte i racerfart

    2019-10-30
    Referenser